måndag, september 22, 2014

Kyckling med salvia



Hej mina fina!

Min PC kraschade... Tur att min mobil kopierades nyligen till Mac.. Så kan jag skriva om mitt recept som jag upptäckte nyligen... 

I det regniga vädret passar utmärkt att ta fram lergryta eller vanlig gryta och låta ugnen gå varm..

Hel kyckling
Chilipeppar
2 gula lökar
2 röda paprikor
4 stora tomater eller 6 plommontomater
citron
olivolja
vatten och buljong (kyckling/grönsaks)

till salviablandningen
1 kruka salvia
1/2 dl olivolja
1 dl riven parmesan
citronskal från 1 citron


Skala och skiva lök och vitlök, rensa och skär paprikor i bitar. Skölj citronen och riv skalet fint, pressa ut saften. Gnid kycklingen med salt och peppar och lägg den i grytan. Häll på citronsaften och olivolja. Lägg in lök, vitlök och paprikor. Förbered buljong och häll över kycklingen.

Låt grytan stå i nedre delen av ugnen i 2-3 timmar på 150 grader. 

Salviablandning gör du enkelt genom att mixa salvia och olivolja, blanda sen med parmesan och citronskal. 

Servera med potatisgnocchi eller pasta.

Mitt tips INTE hoppa över salviablandningen - den ger så mycket smak!

Ha en fin vecka , mina vänner!

kram/Olg@

8 kommentarer :

  1. Hej hej tbx ...
    /Kram

    SvaraRadera
  2. Jag använder ofta lergrytan, tycker det
    är toppen. Och kycklingen blir så mör
    och god.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  3. Mums va gott. Och lergrytan är min älskling...tar det här receptet och testar framöver
    Kram från Maria

    SvaraRadera
  4. Hej! Det var så länge sedan jag tittade in här. Har varit en värdelös bloggvän det sista året. Men som du säkert läst om på min blogg så miste jag min son Martin den 16 november förra året. Idag har jag för första gången startat en bloggutmaning inne hos mig och hoppas så klart du har lust att titta in. Kramar Pia

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag undrar om du möjligtvis säljer diskstället, köper det för ett riktigt bra pris, har letat som en galning

    Aida.smajlovic@hotmail.com

    Mvh Aida

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Tänkte kolla med dig om du möjligtvis säljer ditt diskställ, och om jag får köpa det :)
    Har letat som en tok och betalar bra för det

    Aida.smajlovic@hotmail.com

    Mvh Aida

    SvaraRadera
  7. Den där kycklingen måste jag prova,det blir sån känsla att laga maten i någon antik gammal gjutjärnsgryta,där man krossar kryddorna i en gammal mortel!KÄNSLA!Bra recept!

    SvaraRadera
  8. var längesedan jag tittade in hos dig nu...ser att det var längesedan du skrev här också. Du har väl inte gett upp din fina blogg?1 Kramis semlan

    SvaraRadera

TACK FÖR ATT DU LÄMNAR ETT SPÅR EFTER DIG!
HAR DU INGEN BLOGG VÄLJER DU "ANONYM" ALTERNATIV SEN KAN DU KOMMENTERA
HÄLSNINGAR, OLG@

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails