måndag, juli 14, 2014

Lax med osttäcke och broccolisallad


 
 
Hej mina vänner!
 
Sommaren överraskar med värmen och åskan...
 
Jag slutar aldrig förundras hur mycket man kan hitta på i sitt kök bara man vågar..  Matlagningen är definitivt en konst.. Sen bestämmer man själv är det folkkonst eller ....
 
I dag kommer lite annorlunda kombo på menyn men så är det bara...
Sommar, brist på viljan att stå vid sisen allt för långa stunder...
 
Men önskan att ha god mat på bordet gör att man kombinerar lite olika..
 
500 g lax (färsk hade jag, går bra fryst med)
2 dl matlagningsgrädde
1 dl (jag tar mer) riven ost
2 msk hummerfond
citronsaft från ½ citron
salt&peppar
 
Laxen läggs i ugnsfast form och saltas & peppras. Droppa citron direkt på laxen, fonden lika så. Strö över osten och häll grädde i formen. Tillaga på 200 grader i ca 20 minuter. Gyllenebryn färg kommer skvallra om att fisken är klar.
 
Salladen
 
Höfta! Enligt fransmän kan kvinnor göra två saker från ingenting - en skandal och en sallad. Den första vet jag inget om men salladen kan jag göra av allt. Och det kan alla göra, tro mig!
 
Jag slutade faktiskt koka broccoli, bara häller på kokande vatten och låter stå i ca 5 minuter. Sköljer blandade bönor under kallt vatten. Skär tomat. Smular fetaost. En näve av pumpafrön och solrosfrö åker in.. Röd lök hackas... Balsamico och olivolja ringlas över... Klart! Jag brukar klippa med sax en chili direkt i skålen.. De som vill petar bort de bitarna, andra plockar dem i sin tallrik...
 
Här har jag färsk potatis stekt i smör i en stekpanna... Gött...
Smaklig spis, mina vänner!
 
Olg@

3 kommentarer :

  1. Mumms så gottit - Älskar Lax så detta måste jag testa :)
    Tack för ditt recept!

    /Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet...lax gillas av mej...härlig sommar mat ;))
    Kramis bia

    SvaraRadera
  3. Ja tack, efter att ha levt på konserver
    sista dagen på ön skulle din lax smaka
    alldeles förträffligt gott.
    Kramar/AM

    SvaraRadera

TACK FÖR ATT DU LÄMNAR ETT SPÅR EFTER DIG!
HAR DU INGEN BLOGG VÄLJER DU "ANONYM" ALTERNATIV SEN KAN DU KOMMENTERA
HÄLSNINGAR, OLG@

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails