torsdag, juli 29, 2010

Recept


Hej alla godingar!

Jag fått min dator tillbaka från service. Jo, "service" kan man knappt kalla det för - 2 månader exakt har det gått efter att jag lämnade datorn på verkstad för att byta tangentbord och blåsa av fläkten. Elgiganten fick IG av mig och jag vände mig till Media markt när jag behövde köpa en ny plattång. Får se hur kommer det fungera. Om jag skulle behöva deras service...


Men i dag vill jag bjuda på lite recept. Enkla och goda rätter som man lagar på sommaren.



Pastasallad, som ni ser på bilden. Tar ca 20 minuter att laga. Ännu snabbare äts den upp *blink*

Kokar man valfri pasta och sköljer under kall vatten. Allt som finns hemma i kylen tar man fram och hackar *blink*

Jag hade i dag:

Rester av grillad kyckling
Fetaost
Svarta oliver
Gurka&tomat
Röd lök

Såsen består av matyoghurt (har mindre fettinnehåll än cremé fraiche) med salt/peppar och pressat vitlöksklyfta.

Gott är det och även barn tycker om "pasta" *ler*

En recept till. Anna, med sin fina blogg Vita rosor och förgätimigej, undrade om jag kunde dela med mig lite av recept som jag har från landet där jag bodde i tio år. Sydländska mat är rik på näringen, massor av grönsaker använder de sig av och äter anpassar efter säsongen. Så miljömedvetna är de i alla fall.

Här kommer en recept som är busenkel. Auberginer ska man älska. Annars blir det svårt *blink*

Ugnen sätts på högsta värme.

En större aubergine tvättas av och läggs in.

Det är bra att göra små snitt på ytan för att den ska inte spricka inne i ugnen (slipper man tvätta den senare).

Efter ca 30 min blir auberginer mjuka, man sticker med kniven i kroppen och när kniven går lätt in - är de klara. Tar man ut aubergine och väntar tills den kallnar lite.

Då tar man bort skinnet. Hm, säger man skalet kanske? *ler*

Man blandar hackat koriander med persilja och vitt vinägers, pressa vitlök (eller hackat). Mjuka auberginer mossar man med en gaffel och häller blandningen på. Så - nu var det klart! Man äter det som ensam rätt med mjuk nannbröd (indiskt bröd) eller så som tillbehör till grillat.

Hoppas att recept går någorlunda att förstå *ler* annars - fråga bara!

Ta hand om er, vänner! Kram/Olg@

1 kommentar :

  1. Åh, tack!!! Vad roligt och jag som odlar aubergine i år. Ska bli sååå spännande att prova receptet. Det är redan nedskrivet i min receptbok. Du angående män som inte vill ha öppna hyllor *fniss* min man är lika dan! Ibland lönar det sig att göra först och fråga sedan. Han tyckte det blev jättesnyggt! ;0)

    Kram/ Anna (Vita rosor och förgätmigej)

    SvaraRadera

TACK FÖR ATT DU LÄMNAR ETT SPÅR EFTER DIG!
HAR DU INGEN BLOGG VÄLJER DU "ANONYM" ALTERNATIV SEN KAN DU KOMMENTERA
HÄLSNINGAR, OLG@

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails