onsdag, juli 07, 2010

Blommor, blommor&människor

Hej alla sköna!

Det är så otroligt skönt med folk som är snäll och trevlig... Tackar jag varje gång för att jag får träffa sådana personer i mitt liv!

I NT (Norrköpings Tidningar bilden finns att kolla) var en artikel om en dam som fick inte längre odla blommor framför sin balkong. Odla gjorde hon i 15 år! Och i artikeln var en bild på damen - Ulla Ringman - som satt bredvid jätte vallmo! 62 knoppar och blommor fanns det då på plantan! Och jag bestämde mig att ta kontakt med den damen och fråga om hon ville ge bort sin vallmo så att den ska få leva vidare. Jag hade tänkt mig ha den på torpet, så klart. Kort sagt jag ringde och frågade. Som jag blev bemött! "Kom du, du får halva planta, halva är redan bortlovat! Och du får flera plantor!" Jag åkte in. Vallmo, riddarsporre, gula prästkragar, liljor, lammöron och flera som vare sig Ulla eller jag visste vad de heter!
Så fantastiskt snällt!


Och ni, jag får nästa vår jasminebuskar av den trevligaste människan! Tack Ulla (fast inte läser hon min blogg;) för att du så generöst gav dina växter till en helt okänd människa! *glad*

I dag har jag planterat allt i mina rabatter på torpet och håller tummarna att alla plantor tar sig bra!



Här är min Mårbacka, som jag köpte i år... Tycker väldigt mycket om pelargoner, som jag associerade med gamla damer förr i tiden, men nu... Mja... blev jag gammal redan??? *skrattar* Den står i en blommig potta. Fast jag tycker att pelargoner passar bra i lerkrukor med lite patina på *blink* Jag hörde att pelargoner bidrar till luftrengöring i rum, samt reglerar blodtrycket... Det kan man fundera över, men att de är fina är ett faktum! Eller? *ler*

Tack ni, rara fina människor att ni finns i mitt liv, där på andra sidan av skärmen!

Ta hand om er! kram/Olg@

6 kommentarer :

  1. Så häftigt :0)
    & återigen om man inte frågar får man inget svar.. vilken tur att du frågade..
    Njut & bara ha det bäst rara!!
    Kramen Cilla

    SvaraRadera
  2. Så roligt! Det var ju ett bra initiativ av dig, att höra av dig till damen. Det blev ju full pott!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  3. Söta goa du! Tack för din kommentar hos mig idag. Blev sååå glad! :0)

    Låter underbart med en massa vackra gamla blommor. Gullig tant måste jag säga! En liten fråga... de tallrikarna man ser i din tallrikshylla... var har du köpt dem? Jag har nämligen en soppterrin med precis samma mönster...

    Ta hand om dig gumman!
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig och glad blogg du har! Här blir man glad av att vara:) Vilken fantastisk människar, Ulla. Men du var också fantastisk som ringde, tycker jag! Hon blev nog glad att någon brydde sig om hennes blommors öde.
    Ha det gott, och tack snälla för den fina kommentaren hos mig,
    Charlotta
    Cesars trädgård

    SvaraRadera
  5. ha en fortsatt bra sommar.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  6. Vilken bra insats du gjorde och damen blev säkert glad också - man vill ju att ens växter lever vidare och det är så mycket roligare att ge bort växter än att köpa! De kommer att stortrivas på ditt torp! Kul med så mycket perenner!
    Rosen som du fick av mej - ge den en chans - den kanske ser ledsen ut iår men fortsätt vattna så att den rotar sej - kankse kommer helt nya skott nästa år! Den förökar sej nämligen väldigt lätt här hos mej!

    TACK för receptet på soppan - den låter jättegod!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

TACK FÖR ATT DU LÄMNAR ETT SPÅR EFTER DIG!
HAR DU INGEN BLOGG VÄLJER DU "ANONYM" ALTERNATIV SEN KAN DU KOMMENTERA
HÄLSNINGAR, OLG@

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails