söndag, februari 21, 2010

Recept


Hej alla godingar!

Har vi vinter nu igen? Men vi hade på eftermiddagen solen! Japp... Och då tänkte jag "våren är snart här i vilket fall som helst!" Och så är det, vet ni... *glad*

Idag vill jag dela med mig en recept som heter Gratinerat kålrabbi. Väldigt lätt att göra och så gott!

För två portioner behöver du:

500 gram en kålrabbi

25 gram riven ost

1 st tomat i tärningar

1 kvist färsk timjan

1 msk hackad persilja

Bechamelsås:

15 gram smör

15 gram vetemjöl

1.5 dl mjölk

riven muskot

salt & peppar

Gratinering:

25 gram riven ost

Så gör du:

1. Skala kålrabbin och skär den i 1 cm tjocka skivor. Koka skivorna 15 minuter i lättsaltat vatten. Häll av kokvattnet och låt kålen rinna av. Lägg kålen i en smord ugnsfast form.

2. Gör såsen. Smält smör och blanda i mjölet. Späd med varm mjölk och lås såsen koka under omröring till den blir lagom tjock. Smaka av med muskot, salt och peppar.

3. Ta såsen från värmen och vänd ner ost, tomat och örtkryddor.

4. Häll såsen över kålrabbin och strö över ost. Gratinera i mitten av ugnen på 210 grader till gratängen har fin färg, 12 - 15 minuter.

Det är mycket skriven men det görs lätt och enkelt! Smakar fantastisk! Vi hade lite spagetti kvar med köttfärssås.... Med gratinerad kålrabbin det var himeskt gott!!!

Ta hand om er så ses vi nästa vecka!

kram Olg@

7 kommentarer :

  1. Jag tror aldrig jag har ätit kålrabbi, men det här låter gott. Ska kolla i våran butik om dom har. Och du har ju rätt, våren kommer snart, det känns skönt.
    Ha det gott
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Har alltid undrat vad man ska göra av den grönsaken. Tack för tipset! Nu kanske man till och med vågar sig på att odla den i sommar... Har du några fler recept på just kålrabbi?
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  3. Det ser supermumsigt ut! Tack för tipset - det tar jag till mig.

    SvaraRadera
  4. Det är så kul med lite nya tips på vad man kan laga till för gott!
    Får prova detta i veckan tror jag!!
    Ha det gott och stor KRAM Malin ♥♥♥

    SvaraRadera
  5. Å vad det här såg gott ut.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Det låter ju jättegott och ser riktigt smaskigt ut dessutom! TACKAR för receptet och för boktipset hos mej igår!

    Ha det gott!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Kålrabbit har jag aldrig ätit, har aldrig vetat vad man skall göra av den. Tack för tipset, kommer att testa detta när jag kommer hem och har orken.
    Ha de gott
    Kram Britt

    SvaraRadera

TACK FÖR ATT DU LÄMNAR ETT SPÅR EFTER DIG!
HAR DU INGEN BLOGG VÄLJER DU "ANONYM" ALTERNATIV SEN KAN DU KOMMENTERA
HÄLSNINGAR, OLG@

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails