söndag, juli 20, 2014

Koreanskt kök


 
 
Hej mina vänner!
 
Riktigt varmt ute och det kalla vädret i början av juli är bortglömd av de flesta..
 
Jag jobbar på mitt sommarjobb och laddar inför ett nytt period av studier och jobb..
 
I dag vill jag bjuda på ett recept som jag kallar för koreansk morot, fast det finns troligen inte mycket av det koreanska köket kvar i receptet. Som vanligt anpassas smaker till våra europeiska smaklökar. synd, tycker jag...
 
Men här kommer det enkla och goda receptet på en fin och nyttig tillbehör till sommarens grillmat eller som solorätt...
 
1 kg morötter
2-4 vitlöks klyftor
1 gul lök
torr koriander
salt/peppar samt chilipeppar
olja till stekning och 2-3 msk äppelcider vinäger eller vit vinsvinäger
eventuella sesamfrö
 
Riv skalade morötter i långa smala remsor. Jag använde speciell rivjärn, man kan skära för hand eller en tillbehör till köksassistent finns att tillgå. Salta och peppra efter smaken. Pressa vitlöken direkt i skålen där du har morötter.
Stek skivade lök till den blir genomskinlig och vänd direkt allt i morötter. Den heta oljan ger den extra goa smaken åt salladen.
Strö över ca 1 msk koriander. Häll i vinäger. Vill du ha sesamfrö häll de i.
Rör om och du är klar!
Salladen görs med fördel i förväg, den blir mycket godare dagen därpå!
 
Till kött eller grönsaker troligen till fisken med - salladen är universell
 
Smaklig spis!
 
kram/Olg@

8 kommentarer :

  1. Låter jättegott, ett perfekt recept nu
    på sommaren när det ska vara enkelt
    och gott.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Det där skulle nog min dotter gilla...jag är inte så förtjust i stark mat , men det är hon:))....ha det gott i värmen!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Morötter är alltid gott och perfekt i sallad som det här! :)

    Svarade angående proteinpulvret på min egen blogg, men kan klistra in svaret även här :)

    "Det är inte konstigt att bli vilsen bland alla sorter. Det finns MÅNGA på marknaden! Och som med allting annat varierar både innehåll, kvalitet och pris. Vilken sort man väljer beror lite på vad man är ute efter. Själv vill jag ha så lite tillsatser och konstigheter som möjligt, bra kvalitet går före pris och dessutom behöver jag även tänka på att få ett proteinpulver som fungerar för min väldigt laktoskänsliga mage. Har nu senast testat detta pulver: http://www.iherb.com/bluebonnet-nutrition-whey-protein-isolate-natural-original-flavor-2-2-lbs-992-g/9476?rcode=brw107
    och gillar det hittills. Ska ge det ett par dagar till för att helt kunna uttala mig, men de första betygen är idel lovord. :) "

    / Sonja

    SvaraRadera
  4. Gomorron
    Håller med, nu är det för varmt.
    Man får vara aktiv på fm och kvällen.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Låter riktigt gottit :)
    Ha en underbar kväll/Kram

    SvaraRadera
  8. Åh, Olga nu tänkte jag leta efter mumsiga recept hos dig ! Sonen & jag har bestämt att vi ska äta bättre & något annat än det gamla vanliga....fram för nya smaker & recept ! Hos dig är det ju perfekt att börja leta. Allt ser ju så gott ut !!!! Min son älskar hummus. :D
    Må så gott & många kramar Anki

    SvaraRadera

TACK FÖR ATT DU LÄMNAR ETT SPÅR EFTER DIG!
HAR DU INGEN BLOGG VÄLJER DU "ANONYM" ALTERNATIV SEN KAN DU KOMMENTERA
HÄLSNINGAR, OLG@

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails