onsdag, februari 19, 2014

Brytbrödet med kryddor och citron


 
 
Hej alla fina!
 
Våren är här. Det vet jag säkert... *glad*
 
Vill dela med mig ett recept på brödet... Jag älskar att laga mat (kanske ni märkt)... Baka älskar jag, men bara matbröd! Inga söta grejer här inte *blink*
 
Och brödet som jag bakade var så god att det kommer blir flera gånger. Fraförallt till sommarens picknicker och utflykter. Man knappast behöver smör eller pålägg så god det är! Hinner inte en vardagskväll, men baka till helgen är nog en bra idé? *glad*
 
Du behöver
 
1 msk färsk jäst
3 dl kallt vatten
2 msk olivolja
1 tsk salt
ca 7 dl vetemjöl
 
 
Örtolja
 
ca 1/2 dl olivolja
4 msk frysta provencalska kryddor/blandade färsk skurna kryddor
rivet skal från 1 citron (helst ekologisk)
flingsalt
 
 
 
Rör jästen med vatten. Rör ner olja, salt och mjölet
 och arbeta deg smidigt. Den ska vara lite "för mjuk".
Låt degen jäsa under handduken ca 1 ½ timme.
 
Sätt in bakplåtspapper i en bakform.
 
Sätt ugnen på 250 grader.
 
Häll upp degen på en mjölad bänk. Strö över lite av mjölet och kavla ut till en kaka
ca 30 x 40 och bre örtoljan över degen.Rulla
ihop den. Skär degen i bitar och lägg dem i formen med snittytan uppåt.
Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter.
 
 Strö över lite flingsalt.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter, låt brödet svalna på galler.
 
 
Passar till grönsaksgrytor, picklade grönsaker, grillad och röror mm och mera.. Eller bara som det är!
 
kram på er/Olg@

4 kommentarer :

  1. Hej min vän.
    Det ser jättegott ut :)
    Jag har också ett recept på bröd idag :)
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad glad jag blev för dina rader hos mej! Tack för receptet:) Alltid kul med nya recept eller hur? ha en bra kväll...Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Jag bakar sällan, och tyvärr blir det ofta
    något sött när jag väl gör det. En äppelpaj
    ska jag göra på lördag och ta med till svärmor.
    Men det är roligt och kolla dina fina recept.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  4. Tack, för receptet, detta måste jag prova... här blir det bullbak idag.
    Ha en skön söndag!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera

TACK FÖR ATT DU LÄMNAR ETT SPÅR EFTER DIG!
HAR DU INGEN BLOGG VÄLJER DU "ANONYM" ALTERNATIV SEN KAN DU KOMMENTERA
HÄLSNINGAR, OLG@

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails