fredag, oktober 11, 2013

Lyxiga äppelbullar

Hej alla godingar!

Lite av äppelbullar till helgen låter väl gott?

Receptet kommer:






Till degen

3 dl mjölk
50 g färsk jäst
2 tsk malen kardemumma
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg 
11-12 dl mjöl

Fyllning

200 g mjukt smör
1 dl råsocker
2 msk kanel
200 g mandelmassa
2 rivna äpplen
Ägg till pensling
Pärlsocker eller mandelspån


Värm mjölken till 37°. Smula ner jästen i en bunke, tillsätt mjölken, kardemumma, socker, salt, smör och ägg. Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta ihop till en mjuk och smidig deg. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45-60 min. 

Gör fyllningen: Blanda smör, råsocker, kanel och den rivna mandelmassan till en krämig fyllning. 

Dela degen i 2 delar, kavla ut delarna till rektangulära plattor.  Bred på fyllningen och strö över rivet äpple. Rulla ihop och skär varje del i 12 bitar. Lägg i bullformar eller på en bakplåt. Sätt ugnen på 200°

Låt bullarna jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca 45-60 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker eller mandelspån. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Jag har bakat med och utan rivet äpple och de är lika goda!

3 kommentarer :

  1. Bullarna ser så goda ut, det vattnas i munnen! Tackar för receptet och önskar den en fin helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Det skulle ju vara jättegott till helgen, men jag gillar ju inte att baka. :(
    Jag ska laga en massa god mat istället, förhoppningsvis äter vi oss så mätta att vi inte känner suget efter något sött. FAst det har ju aldrig hänt... Hihi

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Det låter och ser jättegott ut,
    du är jätteduktig på bra recept.
    Kramar och trevlig helg
    AnnaMaria

    SvaraRadera

TACK FÖR ATT DU LÄMNAR ETT SPÅR EFTER DIG!
HAR DU INGEN BLOGG VÄLJER DU "ANONYM" ALTERNATIV SEN KAN DU KOMMENTERA
HÄLSNINGAR, OLG@

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails