fredag, april 12, 2013

Gammal porslin & textil


 
 
Hej fina vänner!
 
I min värld kan man inte få för mycket att gammal porslin och textiler.... Lakan som handdukar finner sin plats i våra moderna hem. I ursprungligt ändamål eller anpassade efter behov. Kvalité är onekligen det bästa och nya textiler av "bästa" kvalité går inte jämföra med de gamla, hemmavävda...
 
Tips från husmor: Blötlägg missfärgade textiler (de brukar bli ful gula med tiden i linneskåp) i saltade vatten över natten och tvätta sen som vanligt! Allt blir skinande vit igen! Utan att texturen skadas...


 
 
Gammal porslin... Ja, en kapitel i sig, jag försöker fatta mig kort, även om min kärlek är mycket större *ler*
 
Visst har de fina gamla skålar lite krackelering eller fläckar av fett... Men vackra är de i alla fall! Och kvalité, återigen, behöver inte diskuteras. Efter alla års bruk har de mycket att ge...
 
Tyvärr, har jag inget tips om hur man får rent sin gammal porslin... Minns att Antikrundan berättade en gång om ett enkelt sätt... Men inget jag kan berätta..
 
Vet ni hur man får bort fettfläckar från porslinet? Berätta gärna!
 
Jag önskar er en fin helg!
 
kramar/Olg@

5 kommentarer :

  1. Jag såg också det programmet, de ställde in porslinet i ugnen men med vad ? Kommer inte ihåg...
    Jag minns att det blev en väldig skillnad på ett hemskt fat.
    Må så gott !
    Kram Anki

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om textil. Har ett skåp fullt med dukar och annat efter farmor och min faster (som gulnat:)

    Önskar dig en trevlig helg...KRAM Helena

    SvaraRadera
  3. Hej min vän.
    Men du vilket bra tips :)
    Jag har ett helt gäng med handdukar som behöver fräschas upp :)
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  4. Jättebra tips på textiler...måste prova. Har en del som är lite missfärgade.

    Ha en fortsatt fin helg.

    Kram Britt

    SvaraRadera
  5. hej olga. jag såg också på antikrundan, men då kokade dom porslinet och sköljde av, massor av gånger. eller om dom ställde det i ugnen efter att dom kokat porslinet i vatten med...något.... Hmmm, ja du...
    Gamla handdukar och porslin är hur som helst jättevackert ;)
    /mia

    SvaraRadera

TACK FÖR ATT DU LÄMNAR ETT SPÅR EFTER DIG!
HAR DU INGEN BLOGG VÄLJER DU "ANONYM" ALTERNATIV SEN KAN DU KOMMENTERA
HÄLSNINGAR, OLG@

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails