måndag, mars 11, 2013

Broccoli&potatis biffar

 
 
Hej alla godingar!
 
Nu vecka - nya möjligheter! I dag, på måndag ska jag jobba. En introduktion i för sig, men alltid bättre än sitta hemma...
 
Igår gjorde jag biffar på potatis och broccoli och tyckte att ni ska få receptet. Enkelt, gott och nyttigt!
 
För en gångs skull med proportioner, då receptet kommer från boken Familjens stora sunda boken *ler*
 
1 kg potatis
200 g broccoli
100 g marinerad tärnad fetaost
1 ägg
3-4 msk ströbröd
salt
olja till stekning
 
Koka skalad potatis och tillsätt broccoli buketter 5 min innan potatisen är klar. Häll av vattnet och låt allt svalna. Mosa potatis och broccoli, tillsätt ströbröd och ägg, fetaost och kryddor. Arbeta allt i en smidig deg. Forma små biffar och stek i stekpannan.
 
Mitt tips - ha riktigt hög värme på plattan.
 
Jag serverade med egengjort tsatsiki. Riv ca 15 cm av gurka (jag skalar alltid om den inte är ekologik) och låt den rinna av i 10 min. Krama ut den mesta av vätskan och blanda in i turkisk/grekisk/matlagnings yoghurt. Salt och peppra. Jag tar liten klyfta vitlök och pressar i. Mynta ger färsk smak.
 
Allt klart! Kalla som varma är de mycket goda!
 
Trevlig vecka till er!!!
 
kram/Olg@

5 kommentarer :

  1. Vilka goda biffar!!!
    Ha en fin start på veckan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Mums, så gott det ser ut...
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Låter gott och lite nyttigt, kanske man ska ta och testa.
    Vad roligt att du vill vara med i vårteckensutmaningen, jag har länkat dig och ser fram emot att få följa våren hos dig!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  4. Hej fina Olga.
    Du delar alltid med dig av så smaskiga recept :)
    Va kul att du vill vara med i min utlottning!
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  5. Hej Olga. Tack för din kommentar hos mig ;) Kul att du också hittat en sådan fin burk!! Undrar hur gammal den är...? Dina biffar ser goda ut ;)
    /mia

    SvaraRadera

TACK FÖR ATT DU LÄMNAR ETT SPÅR EFTER DIG!
HAR DU INGEN BLOGG VÄLJER DU "ANONYM" ALTERNATIV SEN KAN DU KOMMENTERA
HÄLSNINGAR, OLG@

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails