måndag, januari 04, 2010

Godaste i vinter

Hej alla fina!

I dag tänkte jag leva upp mitt bloggensnamn och bjuda på en recept. Jag tycker att en varmsoppa den dagen det är riktigt kallt är bästa man kan få!

Så här kommer liten recept på min favorit - lättgjort och inga konstigheter. För flera år sedan har jag väl läst någonstans hur det går till men efteråt har jag ändrat lite och det kan faktiskt kallas för min recept *ler*

Man tar ca 500-700 gr kantareller (jag tar färska men lika bra går det med kantareller på burk) och fräser i smör. Smör är mycket godare att fräsa i än i olivolja. Och svamp tål inte nåt annat än smör. Även för våra figurer är smör bättre - fett men inga kolhydrater... För min del i alla fall... *blink*

När svamp fick färg man strör lite maizena (kan vara mjöl också) rör om. Sen häller lite buljong (vilken man vill eller har) av den 1 liter man har... Låter allt stå på mellan värme, låter alla smaker komma fram. Häller resten av buljongen. Låter sjuda i ca 7-10 minuter.

Efter det mixar man allt med ett stavmixer och häller på grädde. Jag tar vispgrädde och häller så mycket att det ser ut vara riktigt vit. Så snart soppan är riktigt varm man serverar den. Hembakat bröd får familjen, jag nöjer mig utan. Salt&peppar efter smaken.

Jag har alltid så himla svårt att dela med mig recept - jag gör alltid och allt efter känslan - dl och gram finns inte i min värld *skrattar* Första gången jag gör en rätt då är det proportioner som gäller. Men inte efteråt.

Hoppas att ni blev inspirerat och kommer att laga en soppa i dag! Gott är det i kylan!
Kram på er! Önskar er en underbar vecka!
Olg@

bilden TV4

1 kommentar :

  1. Hi, hi! Jag lagar mat precis som du! Är jättesvårt att dela med sig av recept. Men går bättre med inspiration. Och jag får nog försöka mig på din svampsoppa, lät jättegott!

    Ha en fin vecka!
    Kram
    Cathrin

    SvaraRadera

TACK FÖR ATT DU LÄMNAR ETT SPÅR EFTER DIG!
HAR DU INGEN BLOGG VÄLJER DU "ANONYM" ALTERNATIV SEN KAN DU KOMMENTERA
HÄLSNINGAR, OLG@

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails